Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Milovat nebo mít rád?

 Je mezitím rozdíl? Pokud ano, jaký?  Jsou slova, která vyslovujeme tak často, až nám jejich význam uniká, tedy přesněji, může být jiný, než jsme si původně mysleli. Může být u každého jiný.

Byla jsem týden v nemocnici na operaci. A tam jsem měla hodně času na přemýšlení. A taky jsem kolem sebe viděla osudy, které byly v mnohém horší než moje starosti a problémy.

Před více než čtvrt rokerm jsem žila spokojený život v manželství, těšila se na budoucnost, žila přítomností.  Jedna manželova věta mě ale změnila život a také náhled na něj. "Je to jinde -poznal jsem něco nového -  budu ti pomáhat - mám tě pořád rád, ale"  - to vše jsou manželova slova, která mi stále znějí v uších jako ozvěna.  Manžel je opravdu jinde, tím že mně telefonuje si myslí, jak mi pomáhá, dělá to ale spíše proto, aby obstál před sebou samým, nebo z lítosti. Ale nezeptá se, co bych potřebovala, s čím by mohl pomoci. A já jsem natolik hrdá, že si mu neřeknu. Odešel ze dne na den a veškeré své povinnosti zanechal ve starém domově. I dospívajícího syna, na kterého je přenesl.  A že mne má rád? Možná, snad, protože asi nelze smazat 39 let společného žití, tedy celý náš dospělý život, tedy dobu,  kdy jsme spolu v 16ti letech začali chodit.

A tehdy mne to napadlo. Je tedy více milovat nebo mít rád?

Když jsme byli mladí, chtěla jsem často slyšet, že mě miluje, že mě má rád. Myslím, že jsem to nijak nerozlišovala. manžel s tím ale dost šetřil, prý to je snad vidět. A bylo. Byl vždy milý, něžný, tolerantní manžel a později skvělý táta.    Nyní ale v těchto dvou větách vidím rozdíl. 

 Miluji tě - má jistý sexuální náboj.  Milenci po setkání odhazují oblečení, cesta vede směrem k ložnici. Je v tom touha, láska, zamilovanost a chtíč. Pro dnešek, zítřek, rok, snad dva. Méně citu a porozumnění.

Mám tě rád - je v tom všechno: cit, porozumnění, láska, podpora. Že se jeden na druhého může spolehnout, budou spolu, až jim bude ouvej. Nebudou nikdy sami. Je to jako v němém filmu, kdy není třeba slov, protože hovoří oči, činy.  V nich se zobrazuje láska, něha, starost. Mám tě rád už není jen o slovech. Je to o životě.

V nemocnici jsem viděla starost v očích manžela, když přišel každý den na návštěvu své nemocné ženy. Byla tam i podpora, když jí oznámili nevlídnou diagnózu, jistota a víra, že je tu jen pro ni a že to spolu  zvládnou. Neřekl jí, že ji má rád, ale všechny jsme to věděly.  Na věku tak moc nezáleží, ale přece jen si myslím, že trvá určitou dobu, než se k tomu - mám tě rád- propracujeme od miluji tě běžnými denními starosti, až bude převládat porozumnění a podpora před  chtíčem a touhou. Tím ale rozhodně nechci říci, že by touha a chtíč měly vymizet z mám tě rád. jen by neměly zabírat přední místa.

Vždycky jsem si myslela, že pravou lásku potká každý z nás jen jednou za život. A já jsem nikdy nepochybovala, že jsem ji našla. A ztratila. Jeden dobrý přítel, se kterým si už léta píšu,  mi napsal:

 "Mám nejen pocit, ale skoro jistotu, že Ty máš život strašně komplikovaný svou láskou k manželovi. Ty si nemůžeš říct – běž teda k čertu, mám tě plné zuby, však on se najde jinej. Zmiňuješ se o něm moc hezky.  Na tom není nic špatného, je to výraz velké a nešťastné lásky.  Tak tak přemýšlím, jestli budeš v
životě ještě šťastná. Myslím, že ano, ale že to bude asi jako s naším ořechem na zahradě (jedná se o strom, ne o psa), který před měsícem zmrznul. Všechno, včetně listí. Teď obráží, je znovu zelený, ale ořechy bude mít až tak za dva roky a ta zeleň nových listů je taková nějaká jiná. Světle zelená, jakoby provizorní. Strom roste, ale je takovej jinej."

Rozchod mě naučil, abych více hleděla na sebe, abych rozlišila podstatné od nepodstatného, abych se těšila z drobností, které mne dříve  unikaly. Taky jsem si našla nového koníčka. Jen nevím, zda budu moci ještě někomu říci - miluji tě nebo snad mám tě ráda. Ale nerada bych žila provizorní život. To vím.

 

 

Autor: Jana Jeřábková | sobota 4.6.2011 12:59 | karma článku: 24,95 | přečteno: 10805x
  • Další články autora

Jana Jeřábková

Práce pro každého

Poslala jsem 39 inzerátů, dostala dvě odpovědi. Zamítavé. Přesto nepropadám beznaději. Někde je chyba. Pokusím se to rozpitvat.

22.5.2018 v 10:00 | Karma: 38,62 | Přečteno: 3152x | Diskuse| Ostatní

Jana Jeřábková

iDnes x bulvár

Čtu iDnes, čtu bulvár. Ze studijních důvodů. Abych si udělala relativně pravdivý obrázek o názorech spoluobčanů. Jak? Třeba na základě kauzy Pražský Hrad versus pan Brady. V tomto případě bude bulvár zastupovat deník Blesk.

26.10.2016 v 20:46 | Karma: 14,37 | Přečteno: 593x | Diskuse| Společnost

Jana Jeřábková

Nová láska po padesátce versus dospělé děti

Před půl rokem jsem psala své vlastní pocity z rozchodu s manželem po 33 letech spokojeného manželství. Dnes jsem si přečetla rozhovor s Natálií Kocábovou, která popisuje své pocity dospělého dítěte k nevěrnému otci. A v mnohém ji musím dát za pravdu.

23.8.2011 v 12:58 | Karma: 32,27 | Přečteno: 3273x | Diskuse| Ostatní

Jana Jeřábková

Je opravdu takový rozdíl mezi matkou a otcem v 55ti letech?

Inzerát v novinách: Narodilo se mi vlastní vnouče! Kdo mi ho pomůže vychovat? Je to samozřejmě nadsazené, otázta je, jak moc. Ale je opravdu takový rozdíl mezi ženou a mužem, když se v 55ti letch stanou rodiči?

20.5.2011 v 13:30 | Karma: 22,37 | Přečteno: 2511x | Diskuse| Ostatní

Jana Jeřábková

Babí, povídej tu a Amálce, jak se ztratila

Hned na úvod musím upozornit, že Amálka není večerníčková víla, ale pes, tedy fenka.

20.4.2011 v 14:26 | Karma: 12,06 | Přečteno: 1044x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4351x
Žít pro současnost, radovat se z dětí, vnoučat, přírody. Cestovat, fotit a přemýšlet. 

Seznam rubrik